Mielipiteet

KESKI-SUOMI 8.9.2020 2:02

Nyt pää pensaasta, Piritta Rantanen!

Emilia Koikkalainen

Kansanedustaja Piritta Rantanen kirjoitti yrittäjänpäivänä (KSML 5.9.), että Jämsän pelastamisessa nyt ei ole aika luovuttaa vaan tehdä. Mutta mitä? Ja kuka?

Rantanen toteaa, ettei nyt ole aika populismille, mutta äkkiseltään näyttää, että kirjoitus kilpistyy juuri siihen. Onttoihin lauseisiin ja tyhjiin toimintasuosituksiin: hankkeita, toimenpiteitä, kaikenlaista toimintaa ja kaikkien toimesta. Kaikki hommiin. Paitsi SDP.

Karu tosiasia on kuitenkin se, että Jämsää eivät pelasta valtion antama kriisiapu eikä UPM:n kanssa tehtävä saattohoito.

Jämsän pelastavat yksityisen sektorin työpaikat ja entistäkin tiukempi kuntatalous. Näihin molempiin Rantanen Jämsän kaupunginvaltuutettuna ja hallituspuolueen edustajana voi vaikuttaa.

Kannattamattoman Kaipolan lopettamisen perustelut on otettava tosissaan ja SDP:n edustajien lakattava väheksymästä syitä.

On kriittistä, ettei Jämsän kaupunki kiristä verorasitusta (tai veroluonteista rasitusta) yrityksille, jotta paikallisten yritysten kilpailukyky kotimarkkinassa säilyy, etenkin mainittujen alihankintaketjujen.

Kaupungin ja yrittäjien vuoropuhelua on lisättävä. Investointihalukkuutta eli yrittäjän riskinottohalua ja -kykyä tulee parantaa lisäämällä kiireesti mm paikallisen sopimisen mahdollisuuksia ja varmistamalla, ettei hallituksen lainsäädäntötyö kavenna yksityisen sektorin toimintaedellytyksiä.

Rantasen kannattaa jämsäläisenä ottaa mm. uusi jätelakiluonnos tarkkaan syyniin ja pohtia alueellisia yritysvaikutuksia. Samoin kannattaa sote-maku-suunnitelma perata läpi Jämsä-lasit päässä. Pään silittelyn sijasta kannattaa Rantasenkin nostaa oma pää pensaasta. Vaikuta niihin asioihin joihin voit.

Jämsän voi pelastaa uusi yritteliäisyys ja yksityiset investoinnit.

Rantanen voi osaltaan valita, onko SDP luomassa uusia mahdollisuuksia vai hakkaamassa nauloja Jämsän elinvoiman arkkuun.

yrittäjä

Koskenpään Huopatehdas Oy